lørdag den 30. august 2008

Laptopkøling med Tai-Chi M+


Efter at jeg har fået mig en rimelig kraftig laptop med et udenmærket Nvidia grafikkort er den blevet til min nye gamer pc. De fleste desktop PC'ere kan have problemer med at komme af med varmen når man spiller spil, så når man presser disse kompnenter ned i en laptop, bliver kølingsproblemerne kun større. Jeg ved godt at CPU og GPU er lavet til mobile enheder, men de bliver stadig pænt varme. Resultatet er at blæseren kører på fuld drøn, hvilket alligevel ikke er nok, så ydelsen bliver automatisk sat ned, så hele skidte ikke bræner sammen.

Derfor har jeg været på udkig efter en køler til min laptop. Det jeg har ledt efter er en køler af typen, hvor du stiller din laptop på. Dem findes der nogle forskellige af, men efter at have kigget på hvad Cooler Master, Thermaltake og andre har lavet, kom jeg frem til den model jeg ville prøve. Det blev Termaltake Tai-Chi M+.

Enheden er lavet af aluminium og virker ret solid. Til køling af din laptop sidder der to blæsere i bunden, som sender luft op i bunden af din laptop. Dette hjælper godt på de laptops hvor indsugningen til blæseren sidder i bunden af computeren. Blæserne får strøm fra en af dine USB porte, men tilbyder en ekstra USB stik i enheden, så du mister ikke et USB stik. For at se Tai-Chi M+ bedre, vil jeg anbefale dig at smutte ind og læse denne artikel, som har massere af billeder og gode beskrivelser.

Gode ting:
  • Min laptop er kommet op i en mere behaglig arbejdshøjde.
  • Når jeg spiller spil, skal der mere til, før den interne blæser i computeren skal i fulde omdrejninger.
  • Mulighed for at slukke for blæserne, hvis man bare laver almindlelig arbejde, som ikke kræver ekstra køling.
  • Kan fås til kun 319,-.
  • Blæserne er næsten helt lydløse.
Dårlige ting:
  • Blæserne er ikke helt lydløse. Men de kan dog hurtig drukne i larmen fra den interne blæser.
  • Sidder højtalerne ens laptop foran, kan lyden godt komme til at lyde underligt.
  • Der bliver ikke flyttet så meget luft af blæserne.

Ingen kommentarer: