fredag den 29. august 2008

Nokia USB lader CA-100

Nokia og andre mobiltelefonproducenter at begyndt (eller har gjort det i lang tid) at udnytte telefonernes USB stik til at lade telefonerne op. Dette giver to fordele:
  • Mulighed for opladning via computerens USB stik
  • Mulighed for at lade forskellige mærker telefoner op via samme USB stik
Den første fordel er den bedste, synes jeg selv. Det gør at man slipper for at have en separat 230V lader med over alt man tager hen, hvis man alligevel skal have sin bærbar computer med. Den anden fordel er nemmere at se, i og med at man ikke behøver forskellige ladere til forskellige telefoner.

Men som glad ejer af en Nokia N95, hvor USB porten ikke kan bruges til at lade telefonen med, har Nokia lavet et kompromis. Man har lavet en et stik med USB til computeren i den ene ende og stik til mobiltelefonen i den anden ende. Og har kun sat ca. 15 cm ledning på, hvilket gør det dejlig nemt at rulle sammen og komme i en lomme. Denne herlighed hedder CA-100.

Efter at have haft brugt den i et par uger, er den gået hen og blevet min standardlader. Telefonen ligger ved siden af min laptop alligevel, så om den sidder med et stik til computeren gør mig ikke noget. For at bruge telefonen bruger jeg alligevel et Bluetooth headset, så telefonen skal ikke op til øret. Jeg har ikke kunne konstatere nogen forbedring eller forværring af ladetiden, men det kan skyldes at jeg ikke har hold så meget øje med dette endnu.

Laderen koster ca. 170,- og ud af de to ladere jeg har bestilt (min kollega ville også have en) er den ene brændt af. Den oplevelse kan du læse om her.

Ingen kommentarer: