lørdag den 1. november 2008

Chrome i ny version

Google har lanceret en ny version af deres browser, Chrome. Der er dog stadig tale om en beta version. Af ændringer i denne version kan ses her, men jeg vil også lige bringe listen:

Sikkerhed
  • Problem med at skrive en falsk adresse i adresselinien.
Største fejl rettet
  • Scroll med laptop touchpads virker nu.
  • Forbedret hastighed og stabilitet til plugins (Flash, Silverlight, QuickTime og Windows media).
  • "Chrome has crashed"-fejlbesked, når man har læst en PDF.
  • Der bliver ikke længere gemt data fra krypteret sider (https). Du kan søge efter https adresser, men ikke i indholdet af disse.
  • Forbedret hastighed og stabilitet for brugere som bruger proxyservere.
Ændringer til udseende  og virkemåder
  • Indstillingerne for ny fane, nyt vindue og nyt incognito vindue er flyttet til 'Cutomize and control Google Chrome' menu.
  • Nye incognito vinduer åbner altid i et nyt vindue.
  • Stavekontrol virker nu på tekstfelter og understreger forkerte ord. Du kan tilføje nye ord til ordbogen.
  • Download af filer som kan være skadelige (exe, bat osv.) bliver gemt med et specielt navn og skal bekræftes at man vil gemme disse, efter at de er blevet downloadet.

Der mangler noget
Der er dog en væsentlig ting der skal ændres, inden jeg tror at jeg vil blive helt vild med Crome og det er muligheden for at zoome en hel side. Dvs. at alt bliver større når man vil forstørre siden - billeder, tekst, flash, tabeller osv. Lige nu med Crome forstørre man kun teksten, hvilket er den "gammeldagsmåde" at gøre det på. Opera havde denne funktion i lang tid, Firefox kom senere og lidt senere er Internet Explorer nu kommet med det (i IE8 beta?).

Det er dog ikke noget man nemt kan ændre, da det kræver at man ændre selve renderingsmotoren i Crome, som er Webkit. Det er den samme motor som Apple bruger i deres Safari browser.

Fremskridt
Jeg har ikke fulgt Crome i alle opdateringer og det er først nu med denne opdatering at jeg har valgt at installere Crome igen. Der er sket en del forbedringer siden første version, men jeg er ikke helt sikker på at jeg vil skifte permanent. Der mangler nogle ting, så som support for de plugins jeg kender og bedre zoom. Specielt hurtigheden af browseren er jeg vild med og her er der ikke bare tale om renderingen af hjemmesider, men browseren generelt.

For nu lader jeg Crome være min standard browser, men jeg tror bare at det er et spørgsmål om tid, før jeg skifter tilbage til Firefox.

Ingen kommentarer: