onsdag den 17. december 2008

Windows Live Writer

Blog Post[5]Microsoft har i længere tid haft deres “Live” programmer, hvor det mest kendte af dem nok er Live Messenger. I denne uge udsendte de en opdateret version af denne pakke. Ud over at Live Messenger er kommet i Release Candidate, som er en kraftig opdatering, findes der også Live Writer. Writer har været der et stykke tid, men jeg har altid gået uden om den, da jeg troede at den kun virkede til at skrive blogs hos Microsoft. Men nu kunne jeg se at den virkede til andre blogs, inkl. Blogger, hvor min egen blog er hosted – så det måtte jeg jo prøve!

Installation
For at installere Writer (og de andre Live programmer), skal man downloade det fælles installationsprogram, som er nemt og overskueligt. Her kan man nemt se hvilke programmer der skal opdateres, er installeret og dem man kan vælge at installere. Man sætter bare hak ved dem man vil have og så kører det automatisk med at downloade og installere dem.

Opsætning til min blog
Noget jeg var meget overrasket over, er hvor nemt Writer er til at blive sat op til at kunne lave indlæge til min blog. Der skulle kun indtastes 3 oplysninger: Adresse til min blog (den adresse man skal bruge for at læse bloggen, i mit tilfælde http://blog.andersonline.dk/), brugernavn og adgangskode. Herefter analyserede den bloggen og downloadede indstillingerne for den og så var jeg i gang. Super nemt. Der er understøttelse for flere blogs, samt mulighed for at sende sine blogindlæg videre til ens Live Home konto, men dette har jeg ikke afprøvet endnu.

Redigering af indlæg
Det er super nemt at oprette og redigere nye indlæg til sin blog. Man kan have nogle indlæg liggende lokalt, klar til at blive sendt online, men også man kan også downloade allerede skrevet indlæg, og redigere disse. Eksisterende tags fra bloggen er også hentet ned i Writer, så det er nemt at bruge disse. Noget jeg dog mangler er muligheden for at angive URL til et billed online, som Blogger så downloader og gemmer som en lokal kopi. Dette er dog ikke en funktion som jeg græder over ikke er der, da det blot kræver lidt ekstra arbejde at få til at fungere.

Der er stavekontrol indbygget, men den virker kun på engelsk. Om det er muligt at installere en dansk sprogpakke efterfølgende eller om jeg må vente til den endelige (ikke Release Candidate) version, ved jeg ikke.

Ingen kommentarer: