tirsdag den 14. oktober 2008

Bogmærker, nej tak.


De fleste folk bruger bogmærker når de surfer på nettet. De kan være meget rare at bruge, hvis man finder noget information på nettet, som man regner med at skulle bruge igen. Eller hvis man ofte er inde på forskellige hjemmesider for at læse nyheder, kan det hele være meget nemmere hvis man bare skal vælge det rette bogmærke.

Hvornår skal man lave et bogmærke?
Mit store problem er at jeg ikke ved hvornår jeg skal lave et bogmærke. Hvornår er en side på internettet så interessesandt at man bare må lave et bogmærke? Det har jeg selv vært ved at afgøre. For mig ville brugen af bogmærker hurtig føre til at jeg ville have flere hundrede bogmærker, som jeg ikke ville gøre brug af. For det første så kan jeg finde en artikel spændende når jeg læser om den, men springer hurtig videre fordi jeg ikke har tid. Et par uger efter (eller måneder) finder jeg bogmærket igen og finder ud af at artiklen ikke var spændende eller længere aktuel. Så var det faktisk sjældent at jeg fik slettet bogmærket igen. For det andet skal man søge igennem alle ens bogmærker for at finde det man søger og hvem kan huske hvad alle bogmærkerne dækker over.

Alternativet til bogmærker
I lang tid valgte jeg ikke at bruge bogmærker, men kunne bedre huske hvordan jeg var kommet frem til de forskellige sider. F.eks. kunne jeg ofte huske hvilke søgeord jeg havde brugt hos Google for at finde det jeg skulle bruge eller også vidst jeg at man skulle klikke sig ind igennem Computerworld og finde en artikel med et bestemt navn, som så havde det link man skulle bruge.

Awesome bar
Dette kan dog hurtig blive indviklet og man kan umuligt huske alle de steder man skal hen. Men det lavede Mozilla om for mig, da de lancerede Firefox 3. Her kom det de kalder for "Awesome bar"! Awesome bar er kort fortalt den normale adresselinje i ens browser, men i stedet for at kun at kunne søge efter de gamle URL adresser man før havde skrevet ind eller besøgt, blev denne søgning nu udvidet til at inkludere dele af URL adresserne samt titlen på de hjemmesider man har besøgt.

Denne søgning sker på baggrund af alle de sider du har besøgt før og der bliver ikke slettet noget i historikken. Dette betyder at man kan finde enhver hjemmeside man nogensinde har besøgt. Der er dog også nogle begrænsninger i dette, for denne søgning er baseret på at de hjemmsider man søger efter har enten en sigende titel eller URL adresse samtidig med at du skulle kunne huske hvad der stod disse steder. Samme problem kunne man dog også have med bogmærker.

Firefox ikke alene
Det er dog ikke en stor nyhed at en adressebar er lidt mere end bare et sted til at indtaste en URL. Jeg har læst at Opera har haft en lignende funktion i deres browser og med Google Chrome, fandt jeg hurtigt funktionen søgefunktionen igen, da jeg testede browseren da den kom ud.

Ingen kommentarer: