lørdag den 6. november 2010

Games for Windows - skuffende første møde

For et par dage siden, valgte jeg at købe og installere Batman: Arkham Asylum via Steam. Som altid virker dette godt - spillet downloades og installeres automatisk af Steam, men så gik det galt. Ingen problemer med Steam, men lige efter jeg startede spillet begyndte irritationerne at starte. Jeg kommer her med alle de ting jeg oplevede, hvilket jeg hurtigt begyndte at skrive ned under vejs, da jeg hurtigt begyndte at frygte at det ville tage lang tid og mange steps inden jeg ville få gang i mit spil.

Lige efter Steam havde meldt spillet klart, startede jeg spillet. Her kom en næsten obligatorisk dialog op, hvor første gang man starter et spil, skal vente på den installere nogle ting.
Meget normalt installerede den DirectX og Microsoft C++ Runtime 2005 - det har jeg set før og der blev nok ikke installeret så meget, da det er installeret. Men et tredje punkt, som jeg ikke havde set før (men hørt og læst om) var Games for Windows. Spændende! Det installerede sig uden problemer og spillet startede.

Efter diverse firma logoer (Nvidia, Intel.... hvad er nu måtte være) skulle jeg trykke på en knap for at begynde, hvilket med det samme betød at Games for Windows sprang frem og bad mig om at logge ind. Fair nok. Et Microsoft produkt, så jeg loggede ind med mit Live ID og sætter hak i autologin, hvorefter jeg så skulle lave en profil - ja, gør du bare det, og så gik den i gang med at downloade profilen. Dette medførte en dialog om, at Games for Windows skulle opdateres og hvis jeg ikke gjorde det, ville jeg blive logget af Games for Windows. Helt i orden, man kan jo ikke forvente at seneste version af softwaren ligger med i Batman spillet. Den downloader, arbejder lidt og genstarter spillet.

Efter spillet er genstartet skal jeg igen logge ind med mit Live ID, selv om jeg bad den om at logge ind automatisk. Ok, jeg har lige opdateret softwaren, så jeg logger bare ind igen, hvorefter jeg kan konstatere at den rent faktisk kan huske mine loginoplysninger. Jeg sætter hak i autologin og fortsætter... problem med at downloade min profil. Hvis ikke jeg logger ind, vil spillet ikke gemme mine savegames. Jeg forsøger at logge ind igen, men får besked om, at sidste forsøg på download af profil ikke var komplet og at jeg skulle slette min profil og downloade den igen. Okay, det sker - men hvor sletter jeg min profil? Jeg forsøger igen at logge ind med mmit Live ID, som denne gang lykkedes. Nu må jeg være tæt på målet!

Nej. Live skal også opdateres. Okay, Games for Windows bruger Live til at logge ind, så de har nok delt tingene op i to forskellige programmer. Det er dog irriterende, at den ikke bare kunne opdatere det hele da den opdaterede Games for Windows, men jeg vil gerne spille, så jeg følger instrukserne. Den downloader og jeg venter.... og venter.... og venter.... og bliver så træt af at vente og vælger derfor at lukke spillet, for at forsøge igen. Her ser jeg så, at der er en dialogboks, om at noget software vil installere sig og jeg skal give lov (Windows 7 standard dialog). Jeg giver den lov og så installer Live opdateringen - hvorfor lukkede spillet ikke selv for, at spørge om dette eller på anden måde fik gjort opmærksom på, at jeg skulle gøre noget? Jeg starter spillet igen, logger ind (stadig uden autologin) og venter på at min profil bliver downloadet. Alt ser ud til at fungere.

Næsten. Jeg har nemlig ikke lavet mig et Gamer Tag til mit Live ID. Så må jeg hellere gøre dette. Der åbner et Internet Explorer vindue op (Jeg bruger ikke IE som standard browser), som er for lille til indholdet, selv om min skærm ellers er stor nok. Den første besked jeg får er, at nogle elementer på siden ikke er krypteret og browseren derfor ikke kan garantere sikkerheden på siden. Det klikker jeg ok til. Så opdager jeg at jeg er blevet smidt ind på en side, som ikke findes mere - hvorfor kan mit helt opdateret Games for Windows og Live ikke finde ud af at åbne den rigtige side? Så må man gætte hvad man skal gøre. Jeg skulle lave et Gamer Tag, da jeg loggede ind inde i spillet, så det prøvede jeg så også på siden, som jeg kunne se havde noget at gøre med Microsoft og spil. Efter login skal jeg så oprette mig et Gamer Tag... Xbox Live. Den opretter automatisk et Gamer Tag med et UnderligtNavn782-lignende navn. Efter et par frustreret minutter, hvor jeg forsøger at finder der, hvor jeg kan ændre mit Gamer Tag, finder jeg det rette sted at gøre det. Får skiftet det til det jeg ønsker og logger mig ud af hjemmesiden. Da jeg skiftede mit Gamer Tag, fik jeg at vide, at jeg kunne gøre dette gratis 1 gang. Ved godt, at Microsoft køre med en slags betaling for forskellige ting, men for at skifte sit Gamer Tag? Pyt - det er ikke det, denne artikel skal handle om.

Jeg skifter ind til spillet og logger på IGEN, da autologin stadig ikke fungerer. Det kommer nok, når hele processen er succesfuld. Min profil bliver downloadet og spillets hovedmenu kommer frem og jeg kan starte med at spille.

Nu er der også kun gået 22 minutter siden, jeg startede spillet første gang. Og man kan ikke slippe uden om alt dette, hvis man vil have mulighed for, at gemme inde i spillet.

Tænk, hvis jeg ikke havde haft et Live ID - så skulle et sådan et også oprettes. 22 minutter... og jeg arbejdede ret hurtigt og min maskine er ikke langsom, så problemet ligger ikke der. Problemet ligger primært hos Microsoft, men også i Batman spillet, da de har valgt at bruge Games for Windows. Jeg er glad for, at jeg ikke er uerfaren i dette. Kunne lige forstille mig en ikke-computer-nørd far, skulle få Batman spillet op og køre for sin 7 årig søn... ikke nemt. Men man kan så også spørge sig selv, hvad en knægt på 7 år har gang i, hvis han skal spille det spil.

Skuffet: ja.
Om autologin virker næste gang jeg vil spille, ved jeg ikke.

Spillet er dog ret fedt!

Ingen kommentarer: