lørdag den 9. maj 2009

At holde en bane


Nu har jeg tænkt over at skrive om dette i lang tid, så her kommer der en hurtig bemærkning. Noget jeg kan blive irriteret over, når man kører på en motorvej med tre baner, er folk, som absolut vil køre i midterbanen selv om der er massere plads i den højre bane.

Problemet er for det første loven, som siger at man skal holde sig længst ude til højre. Det andet problem er når man skal overhale en sådan belist. Dette kræver fire vognbaneskift - fra højre til midt til venstre og så hele vejen tilbage igen til højre bane. Man må jo ikke overhale inden om. Og et tredje og endnu større problem, er hvis man er en gruppe biler, som skal overhale. Havde personen holdt sig i højre bane, var der to baner til at overhale. Men nu er der der kun en enkelt bane og så kan der opstå kø for at komme forbi - én bil spærre altså 2 baner! Er man heldig, bliver køen opløst hurtigt, men jeg har set køer på MANGE biler, som var i gang med at snige sig forbi en bil, som kørte i midterbanen.

Modargumenter
Argumenterne jeg har hørt for at holde sig i midterbanen frem for den højre bane er der flere af. Mht. overhalning, så kører man jo allerede mindst den maksimale hastighed, man må køre på den motorvej. Dvs. folk, som vil overhale, kører for stærkt og så er det jo ikke mit problem at de bliver nød til at trække uden om. Ja, nogle kører for stærkt, men nogen gange kører "midterfolket" også kun lige den lovlige hastighed iflg. deres eget speedometer eller ca. 5 km/t langosmmere. Desuden har jeg også ofte overhalet en i midterbanen, på 110 km/t strækningen (hvor jeg kørte 110), hvor efter at jeg på 90 km/t strækningen bliver overhalet af selv samme person, som åbenbart ikke selv respektere hastighedsgrænserne - eller endnu værre, ikke ved hvad de betyder! Hastighedsargumentet er en dårlig undskyldning.

En anden forklaring er at man slipper for at flette ind og ud imellem biler, som kommer på fra tilkørsler. Dette argument kan jeg da godt forstå, men det holder stadig ikke mig fra at køre i det højre spor. En tredje ting er - hvis der er plads, kan man jo lige så godt bruge den. Enig - men de fleste motorveje har et nødspor, hvilket giver 4 baner i alt... og så kan man lige så godt holde sig i det højre af de to midterste spor.

Undtagelse
Det sker jo at der kommer meget trafik på en motorvej og det derfor ikke altid kan være fordelagtigt at holde til i den højre bane hele tiden. Der kan f.eks. være en masse langsomkørende lastbiler, som ville betyde at man ville blive fanget bag en sådan, hvis man holdt til højre hele tiden. I disse tilfælde, holder jeg også den nuværende bane. Hvis der er flere kilometre til den næste lastbil, trækker jeg altså til ind til højre, for det plejer ikke at være svært at komme ud i midterbanen igen, hvis man sørger for at gøre det i god tid.

Min personlige idé om folk i midterbanen er at de føler sig mest trygge midt på motorvejen og samtidig at det er blevet en vane at lægge sig i der. Som så mange andre dårlige vaner, mener jeg at folk skal vende sig fra dette.... folk gør bare ikke altid, som jeg mener. :-)

[Billed lånt herfra]

Ingen kommentarer: