fredag den 5. september 2008

PicasaWeb får ansigtsgenkendelse

Samtidig med lanceringen af Googles nye browser 'Chrome' har Google også lavet en opdatering til deres billede program Picasa og den tilhørende webside PicasaWeb. Picasa programmet er blevet opdateret til version 3 - hvilket jeg dog ikke har fået opdateret til endnu, da jeg først vil lave en opdateret backup af mine billeder. Men PicasaWeb har jeg haft mulighed for at teste, hvor en af de store nyheder er at den har fået ansigtsgenkendelse.

Ansigtsgenkendelse er ikke nyt, men der har altid været to problemer ved dette. I første omgang skal computeren finde ansigterne på billederne, uden samtidig at få en masse forkerte billeder. Dette har Google arbejdet en del på, hvilket de faktisk også har bygget ind i deres billedesøgning. Nu findes den også i PicasaWeb og det virker ret godt, dog ikke perfekt. Det er ikke så meget de få falske positiver jeg fik, men mere de ansigter som der blev overset. Jeg har ikke gennemgået alle mine billeder for at se hvad der mangler, men der gik ikke lang tid på gruppefotos. Til Googles forsvar var det dog kun billeder hvor man ikke kunne se så meget ansigt, men det kunne ha' været rart at få med.

Identifikation
Den anden del i ansigtsgenkendelse er at kunne identificere en person. Her fungere PicasaWeb også helt vildt godt. Efter at jeg havde fundet ud af at aktivere funktionen, tog det ikke mange sekunder før jeg var i gang med at tagge fotos. I starter tager PicasaWeb alle de ansigter den mener hører sammen og viser dem i en samlet blok, hvor du hurtig kan gennemse dem og linke dem sammen med et navn du selv vælger eller et navn fra din Gmail konto. De første hundrede ansigter var hurtigt (et par minutter) blevet identificeret og jeg arbejdede mig hurgtigt videre. Efter hånden som man vælger personerne, forslår den også hvilket navn der skal på ansigterne, hvilket også er med til at gøre det hurtigt.

Efter at have været kommet alle de ansigter igennem som PicasaWeb kunne se sammenhæng i, kom vi til de "ukendte". Her kunne PicasaWeb se at der var en person, men ikke hvem det var. Det tog lidt længere tid, da den ikke var i stand til at grupere personerne lige så nemt som i startern, så man kunne ikke vælge mange billede på én gang og så give dem alle et navn.

Uønkset ansigter og ting plus glemte navne
PicasaWeb har det jo desværre med at lave nogle fejl, men de var heldigvis få. Hertil findes der tre ekstra valgmuligheder man kan bruge: Ignore, som ignorere billedet i fremtiden, Skip, som gemmer ansigtet i en special folder, så man senere kan sætte navn på og Not a face, hvilket markere det som PicasaWeb har fundet som ikke at være et ansigt. Bag efter fandt jeg dog ud af at alle tre ting røg ned i samme samling, så det kan blive svært at finde folk frem fra denne folder.

Ingen kommentarer: