torsdag den 11. september 2008

Tomtom 930 mister min posistion


Jeg bruger min Tomtom 930 hver dag til og fra arbejde, for at opdage trafikproper og derved kunne finde alternative ruter. Dette er meget praktisk når man benytter sig af bl.a. motorring 3, hvor der forgår en del vejarbejde for tiden.

Men her de sidste to dage på vej hjem fra arbejde, har jeg opdaget at GPS enheden mente at jeg var omkring 100 meter længere mod øst end jeg i virkeligheden var. Dette problem blev større nummer to dag og det undrede mig meget.

Problemet viste sig dog at findes i måden jeg tog enheden fra sin dockingstation. Jeg har nemlig haft for vane at slukke GPS enheden imens den sad i docken. Dette tror jeg har været med til at få den til at slette den nye GPSQuickFix.txt fil, som den downloader. Denne fil indeholder information om satellitterne, som skal opdateres jævnligt. Hvis man ikke har denne fil, skal enheden downloade disse informationer fra selve GPS sattelitterne, hvilket kan tage et stykke tid. Min teori er at når jeg har slukket min enhed imens den har siddet i docken, har den ikke fået gemt den korrekt og brugt en ældre version af filen, men troet at den var opdateret.

Løsning er derfor at tage GPS enheden ud af docken, inden den bliver slukket.

Billedet er taget fra Howstuffworks.com

Ingen kommentarer: