tirsdag den 2. september 2008

Tastaturlayout - Del, Ins osv.

PC World har en artikel om et nyt keyboard fra Logitech. Fedt .. ind og kigge på det, for at konstatere at de også med dette keyboard har valgt at lave om på hvordan knapperne er indrettet. Ret irriterende.

Det jeg helt præcist er efter de seks knapper der sidder over piltasterne. De består normalt af Insert, Delete, Home, End, Page Up og Page Down. To rækker med tre knapper i hver. Men på et tidspunkt mente nogen at man skulle flytte rundt på disse knapper. Det er ikke så galt med det nye Logitech tastatur, da man 'kun' har gjort Delete dobbelt størrelse og flyttet Insert op i næste række - til fordel for at fjerne Scroll knappen helt. Men andre eksmpler Wave Keyboard og Natrual Keyboard Elite (som jeg selv har haft), som flytter knapperne endnu mere rundt.

Ergonomiske keyboards
Nogle vil sige at de to overstående eksempler er for at der kan komme mere plads til at keyboardsene kan være mere ergonomiske. Det kan godt være at i skulle bruge noget mere plads, men hvorfor skal mine knapper flyttes rundt? De har ikke flyttet på placeringen af bogstaverne!

Og her kan laptopproducenterne også lige skrive sig bag ørerne... få nu styr på de keyboards. Her skal man ikke en gang bevæge sig særlig meget rundt blandt modellerne fra samme firma, før knapperne er flyttet rundt - meget rundt.

Min bøn er derfor - få jer nu den standard tilbage som var en gang (eller i det mindste blive enige om en ny standard), for jeg er træt af at man ikke bare kan sætte sig ved et nyt keyboard og så bruge det. Jeg bruger Insert, Delte, Home, End, Page Up og Page Down og det er noget ged når jeg ikke kan få lov til at bruge mit blindskrift, fordi en eller anden designer tænkte at vedkommende skulle have kunstrisk frihed til at smide rundt med tasterne.

Ingen kommentarer: