lørdag den 20. september 2008

Podcasts


Efter at jeg fandt podcasts er jeg holdt op med at lytte til radioen. Det passer ikke helt, men når jeg kan komme til det, hører jeg på podcasts. Hvis du ikke kender til denne vidunderlige opfindelse, kommer der lige en kort forklaring. Forstil dig en radiostation, hvor du kan dowloade lige det radioprogram du gerne vil høre, ned på din MP3 afspiller og så kan hører det hvornår du har tid og kan sætte det på pause osv. Men du har et 'abbonnement' på det radioprogram du hører, så når der kommer nye afsnit, så downloader din afspiller automatisk disse. Et podcast kan være både video og lyd.

Der findes mange tusinder forskellige podcast og DR er f.eks. ikke bagud på dette punkt. De har mange af deres programmer klar til at man kan abbonnere på dem. Jeg lytter også meget til amerikanske teknologipodcasts fra Cnet, som har en god humor.

Bruger du iTunes, kan du prøve at går ind i iTunes store og klikke dig ind på Podcasts - her er der virkelig mange forskellige podcasts. iTunes er et udenmærket program til at administrere dine podcasts og arbejder fint sammen med en iPod, hvilket er det setup jeg bruger. Der findes dog massere af andre programmer til at se og høre podcasts og det behøver ikke nødvendigvis være noget du skal have på en MP3 afspiller. F.eks. kan jeg også anbefale at kigge på Miro, som er et gratis program til at se online videoer, som automatisk bliver downloadet til din computer, så de er klar til at blive afspillet. Miro har et stort og bredt indhold og er meget nem at gå til.

Ingen kommentarer: